Friday, August 20, 2010

PENGENALAN

Malaysia merupakan negara berbilang kaum dan masyarakat iaitu terdiri daripada masyarakat melayu,india,cina, iban dan sumazau. Pelbagai adat dan budaya yang dapat dipelajari daripada masyarakat pelbagai kaum ini, terutama dapat dilihat daripada tariannya. Tarian dapat didefinisikan sebagai satu seni tari pergerakkan badan,kaki dan tangan mengikut rentak muzik yang dimainkan. Tarian yang dipersembahkan dari setiap kaum mempunyai asal usul dan tujuan tersendiri.Sebagai contoh tarian mak yong,zapin,gamelan,asyik,kathak,bhrata natyam,singa,kipas,ngajat dan sumazau.

11 comments:

  1. banyak tarian di masyarakat Malaysia menunjukan beragamnya kebudayaan Malaysia

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Bapak ko ijau, merecik hawau
    Isi yg menarik, terima kasih. Tuan/puan telah membantu saya menyelesaikan kerja sekolah saya. Saya betul2 hendak mengucapkan terima kasih

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kerana sudah membantu saya menyiapkan kerja sekolah saya
    😊😊😊

    ReplyDelete
  5. Apakah lagi tarian tradisional yang kamu tahu

    ReplyDelete